lørdag den 15. maj 2010

Foreløbig projektdisposition

Jeg skal til møde med dem, som nok bliver vejledere på projektet på mandag kl. 10:00, og derefter ved jeg helt præcist, hvad projektet kommer til at gå ud på. Dertil har jeg forfattet en dispositionstekst til projektet:


Projektdisposition, TIL GODKENDELSE MANDAG DEN 17/5-2010:

Bachelorprojekt omhandlende ombygning af en veteranbil, med henblik på bedre køreegenskaber.

Projektet gennemføres af diplom-maskiningeniørstuderende Daniel E. S. Jensen, i efteråret 2010.

Projektet går ud på at se på en forbedring af køreegenskaberne for en Ford model A fra 1930, således at den bliver mere behagelig at køre i, samt opnår nogle trafiksikkerhedsmæssige bedre egenskaber.

Der ses på på et eller flere af følgende punkter:
  1. Bremserne er originalt mekanisk aktiverede, med et system af stænger gennem hele bilen, hvilket har de ulemper, at ved hårde opbremsninger ender stængerne med at bukke, i stedet for at bremse bilen ned. Derfor ønskes en konvertering til hydrauliske bremser med så mange af originaldelene bibeholdt som muligt, således at ombygningen forhåbentlig kun kommer til at dreje sig om bremseslavecylinder* på den originale ankerplade med de originale bremsebakker, etablering af hovedcylinder (der tages fra et et-kredssystem fra en Volvo Amazon) med tilhørende montering, og bresmeslanger og -rør imellem de to.
    En sådan konvertering skal selvfølgelig kunne godkendes og synes, så den skal leve op til de krav og standarder, der findes på området, således at det ikke bare bliver et teoretisk projekt, men at det faktisk kommer i brug.
    Bilen hertil bliver en Ford model A, som den studerende ejer, og et af målene er at ikke måtte opgive de sorte plader, der sidder på bilen – den skal altså undgå en omregistrering.
    Planen med bremseprojektet er, at efterfølgende skal konverteringen kunne sælges som et ombygningssæt, bestående af de mekaniske dele og en typegodkendelse på monteringen af det, således at andre veteranbilentusiaster kan få forbedret deres bilers bremseevne, uden at det skal koste en ny typegodkendelse af køretøjet.

  2. Som en konsekvens af, at man har haft svært ved at skaffe reservedele til de originale støddæmpere, vides det, at flere af denne type bil kører rundt med teleskopstøddæmpere, men det er uvist, om de er typegodkendte.
    Derfor kan der i samme omgang ses på en godkendelse af et konverteringssæt til teleskopstøddæmpere*, med indfæstninger* på aksler og ramme, samt typegodkendelse.

  3. Der findes en type af den forreste bladfjeder, hvor indfæstningsøjerne er vendt opad i forhold til originalt, for at sænke bilen. Denne uoriginale reservedele er, så vidt vides, endnu ikke godkendt i Danmark.
    Fordelen ved en sænkning af bilen er bl.a. at man får et meget lavere tyngdepunkt, som giver nogle bedre køreegenskaber, da bilen nu har en tendens til at krænge, allerede ved lave hastigheder.

Den studerende ligger inde med en del af de nævnte dele, men dele markeret med * skal hjemkøbes, eksempelvis fra USA, hvorfor det nu er vigtigt at få fastslået projektets omfang, således at delene kan bestilles i tide.

Som bachelorvejleder på projektet er tilknyttet XXXXX, leder på Institut for Mekanisk Teknologi, og som ekstern vejleder XXXXXX, der er underviser i faget XXXXXXXX ved samme institut.

Først vil jeg forsøge at få projektets første del godkendt, således at jeg koncentrerer mig om at få bedre bremser på A-Forden, men hvis de ikke mener det projekt er stort nok, udvides det med et eller flere af de andre forslag.

Så må vi se, hvor meget af det, der bliver tid til, og hvor mange dele jeg skal til at bestille hjem!