onsdag den 13. oktober 2010

Ingen typegodkendelse! Men...

Så kom dagen, hvor Peter Dyrelund fra Trafikstyrelsen skulle være gæsteforlæser i faget Køretøjsteknik.
Efter forelæsningen fik jeg mulighed for at lade ham se bremserne, samt at fortælle om min idé. Jeg forstod på ham, at man ikke typegodkender enkelte ombygninger mere, og han mente heller ikke, der står noget i TÜV merkblatt 751, som ellers var der, hvor jeg så en mulighed.
Han sagde derimod, at hvis jeg får et prøvningslaboratorie til at sige, at de beregninger, jeg laver af bremserne, er tilstrækkeligt til at bremserne lever op til kravet, at de ikke går i stykker af konstruktionsændringen under kontinuerlig brug, og at de regner mine påstande efter, så vil jeg fremover kunne syne min egen og andre A-Forder, ombygget som beskrevet, ved at medbringe mine og de andres beregninger. Hvis en synsmand så er i tvivl, kan han ringe til et register overtilladte ombygninger, og kontrollere rigtigheden af bremseberegningerne.
Der kommer dog til at stå i registreringsattesten, at bilen er konstruktivt ændret, uden at nævne noget om hvordan, men det er registreret i CRM, så synsmanden kan se, hvad det drejer sig om.

Så nu skal jeg bare have det på skrift, og så fået beregnet det hele, så ser det ud til at lykkedes alligevel, og endda uden køretest og fordyrende, lange beregninger fra prøvningslaboratorie!
En ændring i afgift må nok påtænkes, men det er trods alt billigt sluppet!